Literární Šumava 2012-2014

18. 8. 2016

Literární Šumava 2014

Letošní 18. ročník vzájemného setkání jihočeských a západočeských knihovníků pod názvem „LITERÁRNÍ ŠUMAVA“ se konal tentokrát ve Volarech. Ve čtvrtek 22. května se v Městské knihovně Volary sešlo asi 40 knihovnic a pouze 1 knihovník. Ubytování i veškeré přednášky probíhaly v Městském hotelu Bobík, kde nás srdečně přivítala i starostka Volar paní Martina Pospíšilová. Hotel Bobík prošel asi před 2 roky zásadní proměnou a modernizací. Svou jedinečnost staví na propojení výjimečnosti lázní, s vynikající hotelovou kuchyní a vlastním minipivovarem. Víte, že zdejší konopné lázně jsou unikátním projektem v celé Evropské unii? Odpoledne nás o jejich blahodárných účincích informoval Jiří Stabla, zakladatel značky Carun a mnoha konopných lékáren u nás i v zahraničí. Více informací lze najít na internetu.

Naším hlavním tématem bylo ovšem knihovnictví a literatura. Proto večer mezi nás přišli volarští autoři Roman Kozák a Jaroslav Pulkrábek s nakladatelem Petrem Čmerdou. Roman Kozák velmi zajímavě vyprávěl o šumavské literatuře i volarské historii a byli jsme svědky křtu knihy Jaroslava Pulkrábka „Šumavské povídání aneb co v kronikách nenajdete“, kterou jsem pro naši knihovnu zakoupila.

Druhý den ráno jsme navštívili Kreisbibliothek ve Freyungu, která je partnerskou knihovnou Městské knihovny Prachatice. Paní ředitelka Nortburga Schreiner nás provedla knihovnou a seznámila s její činností. Německý spisovatel Michael Sellner nám představil svou novou německo-českou dětskou knihu Kouzelné stromy, kterou jsme pak všichni dostali i s česky psaným věnováním.

Ve Strážném jsme si prohlédli pěknou malou obecní knihovnu v rekonstruovaných prostorách a pokochali se stále se zvelebující obcí (trpaslíci kvapem mizí.). Po obědě jsme si prošli naučnou stezku Soumarským rašeliništěm. V Lenoře jsme si také prohlédli knihovnu a díky panu Egonu Urmannovi jsme se dozvěděli nejen zajímavosti z tohoto koutu Šumavy, ale hlavně něco nového o historii česko-německých vztahů, k jejichž zlepšování se snaží neustále přispívat. Vyprávěl i řadu zajímavých příhod svých rodičů, příbuzných a sousedů z období konce války a krátce po ní. Dovedl nás k pomníku šumavské hymny a jejího autora Andrease Hartauera. Další zastávkou byly České Žleby a hřbitov, na jehož zdi je pamětní deska Bohumila Hasila, bratra „Krále Šumavy.“ Na toto zastavení jsme večer navázali besedou s Davidem Janem Žákem, autorem knihy Návrat Krále Šumavy (tu už taky máme ve fondu).

V sobotu se nám dostalo slavnostního přijetí starostou města Prachatice ing. Martinem Malým, a to přímo v obřadní síni města. Při krátké prohlídce centrem Prachatic za doprovodu Mgr. Pavla Fencla, ředitele muzea, jsme se dozvěděli něco o historii města a podívali jsme se i do muzea. Osmnáctý ročník jsme zakončili v Městské knihovně Prachatice.

Letos jsme nebyli daleko, dalo by se říct přímo za humny. Ale musím se přiznat, že téměř na všech těch zajímavých místech jsem byla poprvé. Věřte, že opravdu stojí za to, ten krásný koutek naší země navštívit.

========================================================

Literární Šumava 2013

Letos jsme se na květnový seminář Literární Šumavy, s podnázvem „Chodská putování včera a dnes“, vydali do plzeňského kraje, přímo do chodské metropole Domažlic. Po ubytování v Sokolském domě nás na radnici přivítal starosta města Ing. Miroslav Mach. Poté jsme si poslechli zajímavou přednášku ředitele Muzea Chodska Josefa Nejdla o hrdince knihy Manka Římanka. Je to pravdivý příběh z období konce 19. století, kdy prostá žena Marie Bílková z Mrákova (obec nedaleko Domažlic), se odhodlala k činu do té doby téměř nevídanému, vydala se na pěší pouť do italského Říma, a tu dokonce za svůj život podnikla dvakrát. V podvečer nás historickou částí města provedl Bc. Stanislav Antoš a večer jsme shlédli několik filmečků Jana Nováka, na kterých už mnoho let zachycuje tradici, řemesla i folklor Chodska. Obzvlášť unikátní byla výroba čepic z chorošů (dokument vysílala i televize).

Druhý den ráno jsme si kousek za hranicemi ve Waldmünchenu prohlédli Pohraniční a Trenckovo muzeum a před polednem jsme se už s fundovaným průvodcem, ředitelem Městských lesů Domažlice Ing. Janem Bendou, kochali výhledem z nejvyšší hory Českého lesa Čerchov. Škoda, že byla taková zima. V objektu „Stará pošta“ v Klenčí pod Čerchovem byly pro nás připraveny ukázky chodského folklóru. Uším lahodil zvučný zpěv chodských písní s dudáckým doprovodem a s úctou a obdivem jsme sledovali zručné ruce žen při vytváření kraslic, paličkování, vyšívání krojů a malování chodské keramiky. Naší pozornosti neunikl ani místní kostel sv. Martina, s jehož historií nás seznámil a na zvědavé otázky ochotně odpovídal P. Libor Buček. Samozřejmě, že jsme nevynechali návštěvu a výměnu zkušeností v Městské knihovně Klenčí pod Čerchovem, Místní knihovny v Peci pod Čerchovem a Městské knihovny Boženy Němcové v Domažlicích. V Peci pod Čerchovem jsme ještě zavítali do dřevorubeckého muzea, na jehož založení v roce 2006 měl největší zásluhu místní nadšenec, člen místního Spolku na ochranu památek a manžel paní knihovnice Jan Riederer. Převážná část exponátů v muzeu je zapůjčena nebo darována současnými obyvateli obce, kteří je uchovávali jako památku po svých předcích. Škoda, že se takový obětavec nenajde i u nás, aby příští generace viděly, s čím pracovali a co vyráběli naši předkové. Večer zakončila přednáška PhDr. Jana Štolby, redaktora Literárních novin a dlouholetého zpravodaje ČTK.

V sobotu jsme si ještě vyšlápli na Veselou horu a s odborným průvodcem, již zmiňovaným panem Antošem, navštívili kostel sv. Vavřince. Celý seminář s námi absolvoval (již po několikáté) známý filozof a publicista Erazim Kohák (letos oslavil 80. narozeniny) s manželkou Dorothy, který obohatil program vyprávěnými příběhy ze života.

Tyto knihovnické akce mám ráda. Setkáme se se starými přáteli, poznáme nové, potěšíme srdíčko, nasytíme ducha, rozšíříme obzory, ochutnáme dobroty od kolegyň (chodské koláče neměly chybu a na šneky najdete návod u receptů) a prozkoumáme další kousek naší krásné vlasti. A to je i tip pro Vás na výlet či dovolenou, opravdu všude kam jsme přišli, byli přívětiví a ochotní lidé.

=========================================================

Literární Šumava 2012

16. ročník knihovnického semináře Literární Šumava se letos konal (17. – 19. 5.) na jihočeské straně Šumavy, a to přímo v Českém Krumlově. Ve čtvrtek odpoledne jsme se sešli městské knihovně, kde nás přivítala její ředitelka Mgr. Karla Votřelová a předsedkyně jihočeského SKIPu Ivana Troupová. Pozdravit a podebatovat s námi přišel i starosta města Mgr. Dalibor Carda a místostarostka Ing. Jitka Zikmundová.

Velice přátelskou večerní přednášku nám připravil malíř a  ilustrátor dětských knih Jindra Čapek, který nám vyprávěl o svých  uměleckých začátcích, emigraci i návratu do milovaného Krumlova. Předvedl nám jednotlivé fáze tvorby obrázků a ukázal i rozpracované ilustrace k nové knize. Na všetečné otázky, kterými ho knihovnice zasypávaly, ochotně a vtipně odpovídal.

V pátek jsme navštívili Muzeum Fotoateliér Seidel, dům „fotografa Šumavy“ Josefa Seidla a jeho syna Františka, kterého si ještě mnozí z nás pamatují, jak nás vždy na konci školního roku fotografoval. Unikátní ateliér v Linecké ulici byl citlivě zrekonstruován a zachovala se podstatná část jeho technického vybavení i fotografií, což dokládá jedinečná expozice dobových snímků. Sympatická průvodkyně nám pověděla vše o historii domu i o životních osudech rodiny Seidlových. Pana Seidela jsem měla v paměti jako nerudného morouse, ale musím říct, že nyní v mých očích hodně zlidštěl, protože opravdu neměl život jednoduchý. Dopoledne jsme si ještě prohlédli Art Centrum Egona Schieleho. Obrovské prostory nabízejí expozici malířova života a díla a v současnosti i výstavu Vladimíra Jiránka, Jiřího Slívy nebo Gerarda Scarfeho. Odpoledne jsme navštívili zajímavé Hradní muzeum, prošli zámeckou zahradu a vystoupali na hradní věž, odkud je krásný výhled na město.

Podvečerní beseda s Petrem Hudičákem a s ukázkami digitalizovaných fotografií Josefa Seidla doplnila obraz Seidlovy tvorby. Fotografie ze života na Šumavě, v Českém Krumlově, ale i portrétní fotografie dýchaly nostalgií počátků 20. století. Podrobnější informace najdete na webu www.seidel.cz. Pracovníci muzea se na něj snaží postupně umístit všechny fotografie, což znamená zdigitalizovat 80 000 – 100 000 negativů nalezených na skleněných destičkách. Možná tam najdete i své předky nebo známá místa. Úžasná byla i večerní procházka městem s průvodkyní a zároveň naší kolegyní Maruškou Kalistovou.

V sobotu ráno jsme ještě navštívili poutní místo Římov s loretánskou kaplí, ambity s bohatou malovanou výzdobou, kostelem a památnou lípou – Stromem roku 2010. I zde nás provázela zkušená „zapálená“ průvodkyně. Letošní ročník semináře z Jižních Čech zakončila krátká prohlídka Českých Budějovic s průvodkyní, knihovnicí Jihočeského muzea.

I když jsme tentokrát byli doslova za humny, musím se přiznat, že na většině míst jsem byla poprvé. Obzvlášť mi učaroval Fotoateliér Seidel, hradní muzeum a poutní komplex ve středu obce Římov. Kdo jste tato místa také ještě nenavštívil, neváhejte, stojí za to je vidět. Český Krumlov má svou kartu „Český Krumlov Card“, se kterou můžete navštívit za poloviční cenu (u rodinné je sleva dokonce 62%) čtyři místa během jednoho měsíce: Hradní muzeum a zámeckou věž, Regionální muzeum v Horní ulici, Museum Fotoatelier Seidel a Art Centrum Egona Schieleho. Přeji vám příjemné zážitky.